Facilitering med Ravn & Agerholm

12.000 kr. (ekskl. moms)

Dato: Tirsdagene 18. februar, 4. marts og 18. marts 2025 kl. 9-15

Kursusadresse: I mødecenteret MBK, Pilestræde 61, 1112 Kbh. K

25 på lager

Varenummer (SKU): 1 Kategori:

Beskrivelse

Tre dages kursus med Ib Ravn og Kenneth Agerholm fra FLOK giver dig essensen af facilitering, så du styrer på den gode måde, inkluderer uden at det tager en evighed og rykker på jeres fælles resultater.

Udbytte

  • Lederen, koordinatoren, den projektansvarlige og konsulenten vil i dette kursus få skærpet deres faciliteringsredskaber.
  • Vi øver rollen som autentiske og naturligt myndige facilitator, der med sikre greb guider den forsamlede gruppe gennem drøftelserne og lander på resultater som alle tager ejerskab for.
  • Lægger man en klar struktur for drøftelserne og sørger for, at den bliver overholdt, vil deltagerene hurtigt finde ud af konstruktivt at byde ind.
  • Facilitator træder særligt i karakter, når en ivrig kollega sadler kæphesten og rider ud over prærien – og skal hjælpes tilbage til hovedsporet.
  • Komplekse problemer gøres enkle, når man som facilitator har et repertoire af teknikker til idegenerering, problemløsning og vanskelige beslutninger.
  • Med AI og nye teknologier kan en facilitator anno 2025 både øge sin produktivitet og kvaliteten af sine møder.
  • Mange facilitatorer frygter skepsis og modstand fra sit team, men et ordentlig mandat og robuste teknikker sikrer at konflikter ikke opstår, eller kan bruges konstruktivt.

Hvordan gør vi?

  • Korte oplæg skærper dit syn på menneskers produktive samvær – og hvad facilitators meget proaktive rolle er.
  • Redskaber og øvelser, hvor deltagerne afprøver facilitatorrollen på egen krop.
  • Processer og teknikker, man let selv kan anvende hjemme i reservatet.
  • Eksemplarisk – deltagerne lærer af instruktørernes prima facilitering.

Filosofien bag

For 10-20 år siden blev facilitering betragtet som en værdifuld ekstra færdighed. I dag peger alt på, at effektiv facilitering er uundværlig for projektledere, ledere og koordinatorer, hvis de vil opnå succes.

Det moderne arbejdsliv er præget af tværgående samarbejder og komplekse konstellationer – facilitatorens rolle er blevet central. Facilitering har bevæget sig fra konsulentkontorerne og indtaget en plads midt i vores daglige arbejdsmiljø. Projekter mellem kolleger, afdelinger og samarbejdspartnere skal koordineres, inddrages og samarbejde for at skabe forandringer og resultater, uden at drive rovdrift på mennesker. Det er her facilitering viser sin styrke.

En facilitator sikrer, at alle bliver hørt og oplever ejerskab. Der skabes nye muligheder, holdes fokus, der findes løsninger og fordeles ansvarsområder – hurtigt, effektivt og venligt.

Program

Dag 1 (Ib Ravn): At tage facilitatorrollen

  • Facilitering 101: At lægge en fast og venlig hånd om gruppen
  • Facilitatorrollen: udføres, opdages og anerkendes
  • Involvering: Grundlæggende processer til involvering
  • Fokuser: Hvordan man fokuserer en vildfaren diskussion
  • At tage mandatet: så du sikrer at du har retten til at facilitere
  • Strukturere: mødet så deltagerne ikke kan være andet end konstruktive

 

Dag 2. (Ib Ravn og Kenneth Agerholm)

  • Rummet: At indtage rummet og skabe respekt
  • Diskussioner: Deltagerne får erfaring i at facilitere reelle drøftelser med fælles refleksion og feedback.
  • Psykologisk tryghed: Hvordan man faciliterer sig til mere af dét, så både produktiviteten og kreativiteten blomstrer.

 

Dag 3: (Kenneth Agerholm)

  • Idegenerering: drop brainstormen, men lær at udvide den boks, hvor nye løsninger er mulige med effektive og kreative metoder.
  • Skepsis og modstand: Sådan tackler du ”besværlige” deltagere, så alle vinder.
  • AI og andre teknologier: Lær at bruge de nye teknologier til at øge din produktionshastighed, skabe bedre mødedesign, lave automatiske mødereferater og analyser af møderesultater.

Undervisere

Ib Ravn, Ph.D. i social systems sciences og tidl. lektor på DPU, Aarhus Universitet, og Kenneth Agerholm Organisationskonsulent og facilitator og international jazzmusiker. Ib og Kenneth er begge partnere i rådgivningsvirksomheden FLOK. De har begge faciliteret hundredvis af workshops og konferencer og trænet langt over tusinde ledere o.a. i facilitering. De har skrevet et antal bøger om facilitering og andre relaterede emner.

Bonus 1: Gratis sparrings session efter kurset

  • Halvanden times online session med alle deltagerne d. 15. april 2025 kl. 14-15.30 (fire uger efter kursusslut). Her samler vi op på deltagernes erfaringer, udfordringer og spørgsmål.

Bonus 2: Få denne bog gratis på kursets 2. dag

  • Den faciliterende leder, af Ib Ravn, Nanna Munk, Kenneth Agerholm og Signe Bonnén (Hans Reitzel, nov. 2024, ca. 250 s., normalpris ca. 300 kr.)
  • Et komplet kompendium med mere end 30 redskaber, modeller og metoder, lige til at anvende (værdi 1250 kr.)

 

Bonus 3: Deltagerne kan vælge en af de følgende bøger på dag 3.

  • Facilitering: Ledelse af møder der skaber værdi og mening, af Ib Ravn (Hans Reitzel, 2011, 229 s., normalpris 250 kr.)
  • Onlinefacilitering, af Ib Ravn, Kenneth Agerholm og Signe Bonnén (Hans Reitzel, 2022, 142 s., normalpris 250 kr.)
  • Den faciliterende underviser, af Ib Ravn (Hans Reitzel, 2023, 242 s., normalpris 300 kr.)

Praktisk

Dato: Tirsdagene 18. februar, 4. marts og 18. marts 2025 kl. 9-15

Kursusadresse: I mødecenteret MBK, Pilestræde 61, 1112 Kbh. K

Deltagerantal: max 20.

Pris for de tre dage: 12.000 ekskl. moms (inkl. bøger, materialer, slides, forplejning og efterfølgende sparringssession).

Tilmelding: først til mølle og senest 1. januar 2025 på mail til XX på ●X@flok.dk og xx xx xx xx (der sender faktura, som betales senest 10. januar 2025) (man kan ikke købe enkelte dage).

Kursusbevis: udstedes gerne.

Ingen pligtlæsning på forhånd (kun fornøjelseslæsning bagefter!)

I tilfælde af aflysning (medio januar 2025) returneres hele kursusbetalingen.

 

Spørgsmål? Administrative til ●XX, xxxx xxxx, vedr. indhold til Kenneth Agerholm, 31 45 67 66, eller Ib Ravn, 28 95 95 01.

 

Vi glæder os til at møde jer.