Præsentationsteknik - lys op i lokalet

Præsentationsteknik: Hvem skal lyse op i lokalet – dig eller dine powerpoint?

Af Signe Bonnén, rådgiver, underviser (i bl.a. præsentationsteknik) og facilitator, partner i FLOK og i pick a picture

Sluk din PowerPoint! Så kort var hovedbudskabet til det webinar jeg holdt i går for Ingeniørforeningens medlemmer. For nogle nok lidt provokerende når titlen var ”Tips og tricks til bedre oplæg med og uden PowerPoint”. Jeg vil her uddybe mit budskab. 

Sluk PowerPointen når du præsenterer

Når PowerPointen er tændt, står du enten badet i en lysstråle og glippe med øjnene eller du står ved siden af og kæmpe om at få publikums øjne rettet mod dig, selvom vi evolutionært er trænet til at rette vores opmærksomhed mod lys, bevægelser og stærke farver. Derfor er der kamp om opmærksomheden – en kamp du selv sætter scenen for. I mange nyere undervisningslokaler er det en stor skærm, som hjælper lidt på lysmængden, men lys er den og PowerPointen på skærmen stjæler stadig opmærksomheden fra dig.

Opmærksomhed til og for publikum

Mundtlige præsentationer er unikke, vi mødes i levende live, frem for på skærm eller telefonen. Det at mødes i samme rum giver og skaber en særlig forbindelse mellem oplægsholder og publikum. Det er vigtigt og det skal vi huske. Så sørg for at gøre denne forbindelse til et mål i sig selv, det skaber et fundament for at dit publikum vil lytte til dig.

Troværdighed og etosdyder

Aristoteles’ tre etosdyder kompetence, sympati og velvilje kan stadig bruges. I denne sammenhæng vil jeg fremhæve velvilje – at vi som oplægsholder eller underviser viser at vi gerne vil vores publikum, at vi viser interesse for dem. Den velvilje kan man mærke i de små signaler. Fx smiler oplægsholderen til os? Har oplægsholderen øjenkontakt til os? Kan vi mærke at oplægsholderen taler til præcis os i dag, har oplægsholderen sat sig ind i hvem vi er? Er det muligt at stille spørgsmål – måske endda kritiske spørgsmål? Den velvilje skal vi vise, og vi kan træne den så vi bliver bedre til at vise det.

Når PowerPointen lyser er det svært at vise sig for sit publikum. Hvis du slukker for den og starter med at tale, om hvad du vil tale om, og hvorfor det er interessant og relevant for publikum at lytte til det du har på hjertet har du publikums fulde opmærksomhed. Når PowerPointen er slukket har dit publikum kun øje for dig og du kan dermed skabe forbindelsen til dem.

Sluk PowerPointen, når du forbereder dig

Som de fleste andre fagfolk bliver du kun spurgt om du vil holde oplæg eller undervise i noget du ved noget om i forvejen. Det vil sige, du har viden og indsigt hvilket er etosdyden kompetence. Typisk har du holdt oplæg om det emne tidligere, derfor går du som mange af os andre og som er en automat reaktion – vi åbner den sidste PowerPointpræsentation vi har holdt om nogenlunde samme emne. Så sidder du der foran en skærm og retter dato, tid og sted.

Det næste du bruger tid på, er at få din PowerPoint til at passe ind i den nye situation og med den nye målgruppe. Men du er fanget og dine kreative evner bruger du på at få denne sammensmeltning til at lykkes ved at flytte rundt på nogle slides. Næste gang du bliver bedt om at sige noget til andre, så husk at slukke for PowerPointen og start et andet sted.

Hvor vil du flytte dit publikum hen?

I stedet for at åbne din sidste PowerPoint, skal du stille dig disse 3 spørgsmål:

  • Hvad er det vigtigste mit publikum skal huske af det jeg siger?
  • Hvilken forandring ønsker jeg hos mit publikum?
  • Hvad skal mit publikum gøre, når jeg er færdig?

Disse spørgsmål kræver, at du går fra et afsenderperspektiv til at tænke på dit publikum – dine modtagere. Og de vil elske dig for det.

Fra konkret budskab til disposition

Når du kan se dit konkrete budskab for dig, er du nået langt. For mig kan den del af processen tage 2/3 af tiden, her går jeg rundt om den varme gryde med alle mine pointer rørt godt sammen. Det kan være frustrerende, for deadline nærmer sig og jeg har stadig ingen slides klar. Når jeg ved, hvor jeg vil føre publikum hen, kan jeg begynde at brainstorme på hvilke pointer jeg skal fremføre, så de peget i samme retning. Og nok så vigtigt, hvilke jeg skal vælge fra. Først nu begynder jeg at tænke i rækkefølge og finde billeder til slides.

PowerPoint er et visuelt redskab

PowerPointen må gerne tændes en gang i mellem, når du vil bruge et visuelt virkemiddel til at forklare, forenkle, uddybe eller fastholde. Fx hvis du har metaforer, tal eller tabeller med i dit oplæg, så er det smart at vise dem, så alle kan se hvad du taler om. Husk at lade være med at skrive det du vil sige. Det enkle råd er, tænk på PowerPointen som et lysbilledapparat eller en plakat du hænger op. Overvej hvilke billeder, som vil være skønt publikum kunne huske tilbage på efterfølgende.

Grafisk designer Sara Mille Jessen rundede oplægget af med at give konkrete designråd. Råd som understøtter budskabet, og ikke visuelt larme for meget med effekter, for mange skrifttyper, størrelser eller farver.

Det er muligt at (gen)se webinaret her

Kursus i præsentationsteknik

Signe har gennem mange år undervist ledere, projektledere og medarbejdere i præsentationsteknik. Generelt kan jeg bedre lide at kalde det præsentationstræning, da ‘præsentationsteknik’ hurtigt kommer til at lyde som om, der er en bestemt ‘teknik’ vi alle blot kan lære. Vi er forskellige mennesker og har forskellige styrker, dem skal vi finde frem og bruge i arbejdet videre med at fremstå autentisk og troværdig.

 

Du er velkommen til at ringe eller skrive til Signe Bonnén på telefon 60817671 eller på bonnen@flok.dk

Læs også